#QuiVotaQuè

Democratitzem el Gran Germà

Una aplicació web adptada per a smartphones per fer outing del vot d’un usuari de Twitter a les eleccions del 27S de 2015. Després de logar-se, es pot consultar quin és el partit que amb més probabilitat votarà l’usuari en funció de les paraules que utilitza i tuiteja, i del seu posicionament a la xarxa dels partits i els candidats a les eleccions.

ezgif.com-crop

La immensa quantitat de dades i metadades que es generen cada dia estan començant a generar preocupacions sobre l’ús que se’n fa. És habitual que les implicacions de tenir dades obertes a l’abast de tothom siguin desconegudes o fins i tot inimaginables. Per mostrar algunes de les aplicacions que tenen les dades obertes de xarxes socials massives com twitter, vam generar una eina de predicció de l’afiliació política dels usuaris.

L’aplicació requeria tenir usuari a twitter i podies buscar tants usuaris com es volgués.  El resultat era la imatge d’una urna amb la imatge de perfil de l’usuari i amb una papereta amb el logo del partit amb més afiliació. A més, també es generava un gràfic on es mostrava l’afiliació als altres partits que es presentaven.

L’aplicació va tenir en 7 dies una utilització de més de 1000 peticions. Actualment la web ja no està operativa, malgrat que encara hi ha l’usuari de twitter de l’aplicació: @quivotaque.


Metodologia per assignar l’afiliació

Per poder adjudicar un índex d’afiliació a cada partit vam utilitzar dos mètodes. El primer, un posicionament de l’usuari en la xarxa de tots els partits i els seus candidats. El segon, una comparació de la freqüència lèxica entre l’usuari i cada un dels partits.

La xarxa de tots els partits i els seus candidats la vam elaborar capturant, en primer lloc, tots els usuaris a Twitter dels partits que es presentaven i també dels seus candidats. Tot seguit vam procedir a capturar tots els usuaris que seguien a algun dels usuaris d’aquesta primera població. L’aplicació, per valorar l’afiliació d’una persona en base a aquest primer criteri, capturava tots els usuaris a qui aquesta persona seguia. Acte seguit calculava quants d’aquests eren un partit o algun dels seus candidats, i també quants eren seguidors al seu torn de partits o candidats.

Així, amb el primer criteri de proximitat a la xarxa, l’aplicació ja podia saber a quanta gent d’un partit determinat seguia l’usuari, com també a quants seguidors de cada partit seguia. Aquesta informació era probablement la més valuosa i la que comptava més en la ponderació final per calcular l’afiliació. La premissa en la que resideix aquest raonament és que els humans tendim a ajuntar-nos amb aquelles persones que són similars a nosaltres. L’acte de seguir un usuari a Twitter és un acte d’acostament ja que mostra un interès per saber què diu i què pensa aquell usuari.

La similitud lèxica entre usuaris també ajuda a determinar el nivell d’afiliació amb un partit o idea. És habitual utilitzar expressions i paraules d’aquelles persones que diuen coses amb les que estem d’acord. És una forma de transmetre coneixement i d’abaratir el cost personal que és desenvolupar una idea o un discurs. La nostra aplicació també tenia una freqüència de paraules de cada partit i dels seus candidats. Comparar les freqüències de les persones consultades amb les freqüències de cada partit donava més pistes sobre quin partit votaria aquella persona.

 


Un mètode no científic

Tant el mètode que vam seguir com el resultat que donava l’aplicació no estan fonamentats en cap coneixement científic. L’objectiu del projecte era fer veure com n’és de fàcil generar eines de predicció massiva del vot a raó del grau mínim de protecció de les nostres dades. També de la facilitat d’accés sistemàtic per part de programes de processament massiu de dades. La lògica és directa: si dos persones amb un grau de coneixement mínim o primari sobre la ciència de dades poden generar una eina així, què poden fer grans corporacions i estats?


Exemples de resultats

Aquí mostrem alguns dels resultat que vam trobar amb l’aplicació…

CPa1n3PW8AAV1-GCPa2mBCWIAAeBvX

Recull de premsa

ara.cat per Albert Cuesta

Set aplicacions per preparar i seguir el #27S

Enllaç: https://www.ara.cat/media/27S-eleccions-aplis_0_1436256500.html

RAC1 al programa No ho sé per Albert Om

Introducció del tema al minut 10:50 i explicació de l’aplicació al minut 26:44.

Enllaç: https://www.rac1.cat/a-la-carta/detail/c402de0f-5f93-39cf-84b3-34b22b91aef0

8tv al programa La nit a 8tv per Pipo Serrano

Programa del 24 de setembre de 2015.

 

Leave a Reply